Wskazania do wizyty u lekarza flebologa | Genesis Clinic
Search in pages
Search in posts
Search in pages

Wskazania do wizyty u lekarza flebologa

17-08-2021

Flebolog to lekarz zajmujący się profilaktyką oraz leczeniem chorób układu żylnego, w tym niezwykle popularnym schorzeniem, jakim są żylaki. Konieczność wizyty u tego rodzaju specjalisty jest zazwyczaj podyktowana stopniem zaawansowania choroby oraz odczuwanymi objawami. Układ krążenia jest, jednak na tyle skomplikowany i istotny, że nie warto zwlekać nawet w przypadku niewielkich niedogodności ze strony chorób żylnych. Przeczytaj nasz krótki tekst i dowiedz się, jakie są objawy żylaków oraz innych chorób kwalifikujące do wizyty u lekarza flebologa.

Objawy żylaków

Żylaki kończyn dolnych nie są jedynie defektem kosmetycznym, który psuje wygląd nóg. To poważne schorzenie, którego nie należy lekceważyć, ponieważ może nieść ze sobą szereg różnych powikłań grożących naszemu życiu i zdrowiu. Żylakami nazywamy potocznie trwale poszerzone żyły powierzchniowe wskazujące na przewlekła niewydolność żylną. Schorzenie to ma pewne charakterystyczne objawy, które ułatwiają rozpoznanie i dają wyraźny obraz zaawansowania problemu. Pierwszymi symptomami są pajączki i popękane naczynia na nogach, które stopniowo przeobrażają się w niebieskie lub sinozielone wypukłe, poszerzone żyły. Często towarzyszą im również obrzęki i silne bóle kostek. Warto dodać, że w początkowym stadium choroby, kiedy na powierzchni nóg nie widać jeszcze zaawansowanych żylaków pacjent może odczuwać ciężkość nóg, szczególnie wieczorową porą. Jednym z pierwszych symptomów żylaków mogą być również obrzęki pod kolanami i podudziami oraz wysypka i zaczerwienienie kończyn dolnych.

Wszystkie te symptomy powinny wywołać w nas pewną czujność i skłonić nas do jak najszybszej konsultacji z lekarzem flebologiem.

Zobacz pełną ofertę: Usuwanie pajączków

Opuchlizna nóg

Innym częstym objawem ze strony układu żylnego, który powinien wzbudzić w nas pewne obawy jest częsta opuchlizna nóg. Problem ten najczęściej doskwiera nam latem, kiedy wysoka temperatura sprawia, że organizm zaczyna gromadzić wodę w obawie przed odwodnieniem. Dochodzi wtedy również do zaburzeń przepływu krwi i limfy, które powodują puchnięcie kończyn. Niekiedy, jednak problem opuchlizny nóg nie ma nic wspólnego z temperaturą otoczenia i może sygnalizować poważne problemy ze zdrowiem. Jednym z nich może być niewydolność żylna powodowana przez zastoje krwi w żyłach.

Opuchlizna nóg towarzyszy często kobietom w ciąży, osobom z nadwagą i otyłością oraz prowadzącym głównie siedzący tryb życia. Obrzęk nóg może mieć również podłoże hormonalne, kiedy to w wyniku zaburzeń w wydzielaniu hormonów występuje niedoczynność tarczycy. Jest to również jeden z symptomów niewydolności nerek, która stanowi poważne zagrożenie zdrowia i życia ludzkiego. Opuchlizna nóg nie musi być, więc objawem choroby, jednak zawsze warto skonsultować ten problem z lekarzem flebologiem, który oceni przyczynę jej występowania i pomoże dostosować odpowiednie sposoby postępowania, tak by szybko zminimalizować problem.

Kiedy udać się do flebologa?

Choroby układu żylnego, to jedne z najpowszechniejszych schorzeń, dotykających prawie połowę społeczeństwa Europy. Mogą one prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, dlatego nie należy bagatelizować żadnych objawów pojawiających się w obrębie kończyn dolnych.

Do lekarza flebologa warto udać się gdy:
– nagle zaczynamy odczuwać opuchliznę nóg,
– nogi przybierają kolor sino-czerwony,
– dokuczają nam silne i przewlekłe bóle nóg,
– zauważymy żylaki lub pajączki,
– na skórze pojawią się przebarwienia, zaczerwienienia lub otwarte rany.

Więcej na temat flebologii i chorób układu żylnego znajdziesz na stronie: https://genesisclinic.com.pl/zabiegi/flebologia/, gdzie wymienione są możliwe zabiegi z tej dziedziny medycyny.